Het kabinet wil de CO2-uitstoot van Nederland de komende jaren flink terugschroeven. Daarvoor moet het elektrisch rijden stimuleren. En dat kost geld, veel meer dan hiervoor nu is gereserveerd.

Dat stelt voorzitter Frits van Bruggen van brancheclub RAI Vereniging tegen De Telegraaf.

Volgens Van Bruggen draagt de mobiliteitssector ongeveer 20 procent bij aan de CO2-reductie. Toch is slechts 1,7 procent (600 miljoen euro) van het klimaatfonds van minister Rob Jetten gereserveerd voor het stimuleren van elektrisch rijden. Het kabinet wil dit bedrag gebruiken om elektrische occasions goedkoper te maken in aanschaf.

Van Bruggen stelt dat het kabinet minstens 9 miljard euro uit het klimaatfonds beschikbaar moet stellen voor de elektrificatie van het wagenpark, wil het de stekkerauto tot een succes maken.

"Wij willen net als de boeren en industrie serieus genomen worden en een eerlijke vergoeding krijgen om te vergroenen", zegt hij tegen De Telegraaf.

'Draagvlak voor verduurzaming zal snel afnemen, als burgers volledig opdraaien voor de kosten'

De Mobiliteitsalliantie, een belangenvereniging waarbij onder meer de RAI Vereniging is aangesloten, zegt dat de verhoudingen scheef zijn en dat een meer evenwichtige verdeling van het klimaatfonds nodig is.

Het geld moet, naast het vergroenen van het wagenpark, ook naar het openbaar vervoer gaan. Het ov kampt namelijk met tegenvallende reizigersaantallen en hoge kosten, terwijl het openbaar vervoer wel een belangrijke bijdrage moet leveren aan de klimaatproblematiek.

Naast betaalbaarheid van duurzame mobiliteit kan het transitiefonds ook helpen met het verzekeren van draagvlak bij burgers en bedrijven, aldus de oproep van de 26 partijen die zijn aangesloten bij de alliantie.

"Mobiliteit is van grote betekenis voor de welvaart en het welzijn van Nederland. Elke dag zijn miljoenen mensen onderweg naar werk, school, vrienden of familie. Maar dat moet wel betaalbaar blijven", zegt Marga de Jager, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie, in een verklaring.

"Als de verduurzaming van mobiliteit vrijwel volledig voor rekening van burgers en bedrijven komt zal het draagvlak daarvoor snel afnemen, met alle gevolgen van dien. Stimuleringsmaatregelen blijven daarom hard nodig", aldus De Jager.

LEES OOK: Nio toont eerste volledig elektrische stationwagen: bekijk de ET5 Touring